Ulga na ekspansję – odliczenie wydatków poniesionych na uczestnictwo w targach i wystawach
Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych i ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych przewidują możliwość skorzystania z tzw. ulgi prowzrostowej nazywanej również ulgą na ekspansję.
Ulga na ekspansję polega na możliwości dodatkowego odliczenia od podstawy opodatkowania kosztów, które poniesione zostały w celu rozszerzenia rynków zbytu – zarówno krajowych, jak i zagranicznych. Są to koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów.
Odliczenia może dokonać podatnik uzyskujący przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej. Rozliczenia ulgi dokonuje poprzez odliczenie od podstawy obliczenia podatku kosztów uzyskania przychodów poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów do wysokości dochodu uzyskanego w roku podatkowym z pozarolniczej działalności gospodarczej, nie więcej jednak niż 1 000 000 zł w roku podatkowym.
Warunkiem skorzystania z ulgi jest zwiększenie przychodów ze sprzedaży produktów, z tym, że:
przez produkty rozumie się rzeczy wytworzone przez podatnika - podatnik jako producent musi samodzielnie dokonać wytworzenia, bowiem „nabycie” i „wytworzenie” wzajemnie się wykluczają – coś, co zostało nabyte przez podatnika, nie może zostać uznane za wytworzone przez niego i odwrotnie,
przez zwiększenie przychodów ze sprzedaży produktów rozumie się odpłatne zbycie produktów do podmiotu niebędącego podmiotem powiązanym w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym,
zwiększenie przychodów musi nastąpić w okresie 2 kolejno następujących po sobie lat podatkowych, licząc od roku podatkowego, w którym podatnik poniósł koszty zwiększenia przychodów, zwiększył przychody ze sprzedaży produktów w stosunku do przychodów z tego tytułu ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia tych kosztów lub osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych, lub osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych w danym kraju.
przy ustalaniu spełnienia warunku zwiększenia przychodów uwzględnia się wyłącznie przychody, z których dochód podlega opodatkowaniu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono koszty w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów. W przypadku gdy podatnik poniósł za rok podatkowy stratę albo wielkość dochodu podatnika jest niższa od kwoty przysługujących mu odliczeń, odliczenia - odpowiednio w całej kwocie lub w pozostałej części - dokonuje się w zeznaniach za kolejno następujące po sobie sześć lat podatkowych następujących bezpośrednio po roku, w którym podatnik skorzystał lub miał prawo skorzystać z odliczenia.
W przypadku gdy podatnik, nie spełni powyższych warunków jest obowiązany w zeznaniu składanym za rok podatkowy, w którym upłynął termin do osiągnięcia przychodów ze sprzedaży produktów, do odpowiedniego doliczenia kwoty uprzednio odliczonej.
Za koszty poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów uznaje się koszty:
uczestnictwa w targach poniesione na:
organizację miejsca wystawowego,
zakup biletów lotniczych dla pracowników i podatnika,
zakwaterowanie i wyżywienie dla pracowników i podatnika;
działań promocyjno-informacyjnych, w tym zakupu przestrzeni reklamowych, przygotowania strony internetowej, publikacji prasowych, broszur, katalogów informacyjnych i ulotek, dotyczących produktów;
dostosowania opakowań produktów do wymagań kontrahentów;
przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów, w szczególności dotyczącej certyfikacji towarów oraz rejestracji znaków towarowych;
przygotowania dokumentacji niezbędnej do przystąpienia do przetargu, a także w celu składania ofert innym podmiotom.
Akceptuj i zamknijW celu zapewnienia maksymalnej wygody użytkowników przy korzystaniu z witryny ta strona stosuje pliki cookies. Kliknij "Akceptuję i zamknij", aby ta informacja nie wyświetlała się więcej.