_default.jpg

Promocyjna sprzedaż towarów za symboliczną złotówkę – krótko o konsekwencjach w podatku dochodowym u sprzedawcy

Promocyjna sprzedaż towarów za symboliczną złotówkę – krótko o konsekwencjach w podatku dochodowym u sprzedawcy

Na wstępnie stwierdzić należy, iż nie znajdziemy w przepisach prawa podatkowego jednoznacznej odpowiedzi na pytanie czy przedsiębiorcy mogą sprzedawać towary po zaniżonych cenach.

Przepisy ustaw o podatkach dochodowych nie zastrzegają, że towary handlowe nie mogą być sprzedawane poniżej ceny ich zakupu. Potwierdzają to stanowiska organów podatkowych. Przykładowo w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 20 stycznia 2009 r. sygn. ILPB1/415-882/08-2/TW wskazuje się, iż: „(...) każdy podatnik ma prawo swobodnie układać swoje interesy tak, aby działalność gospodarcza była dla niego opłacalna pod względem ekonomicznym, w tym stosując znaczne upusty cenowe, jeśli jest to w jego uznaniu zasadne dla osiągnięcia tego celu”. Przedsiębiorca zatem sam decyduje, jakie ceny stosuje w obrocie gospodarczym. Pamiętać jednak należy, iż celem nadrzędnym prowadzenia działalności jest zysk.

Dlatego też  sprzedaż towarów poniżej ceny zakupu zawsze rodzi zainteresowanie organów podatkowych.

Oczywiście zdarzają się przypadki kiedy sprzedaż poniżej ceny zakupu jest dla przedsiębiorcy opłacalna. Na przykład gdy realizuje on promocję obejmującą sprzedaż grupy towarów za 1 zł, pod warunkiem wcześniejszego nabycia określonego asortymentu (towarów) w określonej ilości lub zakupu innego droższego towaru. Ostatecznie wartość z tak realizowanej transakcji jako ogółu działań jest dochodowa.

W takich przypadkach podatnik powinien pamiętać, iż zgodnie z ustawami o podatkach dochodowych   aby wydatek mógł być uznany za koszt uzyskania przychodu winien spełniać łącznie następujące warunki:

* pozostawać w związku przyczynowym z przychodem lub źródłem przychodu i być poniesiony w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu,

* nie znajdować się na liście wydatków nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów, wymienionych w ustawach  o podatku dochodowym,

* być właściwie udokumentowany.

Podatnik powinien zatem poprzeć swoje działanie dokumentacją zawierającą wiarygodne i rzetelne informacje na temat powodów takich działań. Przede wszystkim należy posiadać dokumenty odzwierciadlające ekonomiczne uzasadnienie tej decyzji, np. regulamin, w którym znajdzie się uzasadnienie w strategii przedsiębiorstwa.

Nalezy bowiem pamiętać, iż w  przypadku sprzedaży poniżej ceny zakupu może mieć zastosowanie treść art. 14 ust.1 ustawy o PDOP. Zgodnie z tym przepisem, przychodem z odpłatnego zbycia rzeczy lub praw majątkowych, z zastrzeżeniem ust. 4 i 5, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie. Jeżeli jednak cena bez uzasadnionej przyczyny znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy w wysokości wartości rynkowej. Wartość rynkową, rzeczy lub praw majątkowych określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca odpłatnego zbycia.  Jeżeli wartość wyrażona w cenie określonej w umowie znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, organ podatkowy wezwie strony umowy do zmiany tej wartości lub wskazania przyczyn uzasadniających podanie ceny znacznie odbiegającej od wartości rynkowej. W razie nieudzielenia odpowiedzi, niedokonania zmiany wartości lub niewskazania przyczyn, które uzasadniają podanie ceny znacznie odbiegającej od wartości rynkowej, organ podatkowy określa wartość z uwzględnieniem opinii biegłego. Jeżeli wartość określona w ten sposób odbiega co najmniej o 33% od wartości wyrażonej w cenie, koszty opinii biegłego ponosi zbywający albo świadczący usługi.